بیانیه انتقادی و غیرسازنده شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

بیانیه انتقادی و غیرسازنده شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

شورای همکاری خلیج فارس در اقدامی غیرسازنده با انتشار بیانیه‌ای از ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عرب نیوز، شورای همکاری خلیج فارس در اقدامی غیرسازنده با انتشار بیانیه‌ای ایران را به دلیل اظهارات «نادرست» درباره زندانیان بحرینی مورد انتقاد قرار داد.

شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه خود مدعی شده‌اند که تهران ادعای «کذب» مبنی بر شرایط «نامطلوب» برای اعتصاب غذا در میان زندانیان بحرینی دارد.

وزرای شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه «حسن همجواری» و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات را به ایران یادآوری کرده و به ادعای خودشان تلاش کرده‌اند تا به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره شرایط زندانیان در بحرین پاسخ دهند.

شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس با بهانه قرار دادن اصول منشور سازمان ملل متحد در مورد «حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها»، از مقامات ایران خواستند تا «در مورد موضوعات به دقت تحقیق کنند و به اطلاعات نادرست اتکا نکنند.»

این بیانیه انتقادی بخشی از بیانیه پایانی و جامع شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس در پایان پنجاه و هفتمین نشست خود در پایتخت عربستان سعودی بود.

پیشتر نیز منامه اظهارات «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت ایران مبنی بر اینکه شرایط نامطلوب زندان در بحرین منجر به اعتصاب غذا توسط حدود ۸۰۰ زندانی شده است را رد کرده بود.

وزارت امور خارجه بحرین گفت: ایران باید دقیق‌تر باشد و با اطلاعات نادرست که به روابط دو کشور آسیب می‌زند، همراه نشود.

بحرین یکی از شش کشور شورای همکاری خلیج فارس است. این شورا همچنین شامل قطر، کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات است.

اداره کل اصلاحات و توانبخشی بحرین مدعی است که تعداد بازداشت‌شدگانی که در اعتصاب غذا هستند، هیچ‌وقت از ۱۲۴ نفر فراتر نرفته و به شکایات آنها رسیدگی شده است. این نهاد دولتی بحرین همچنین با هدف تطهیر اقدامات ضدحقوق بشری در زندان‌های این کشور مدعی شد که اعتصاب کنندگان به معاینات پزشکی به صورت روزانه دسترسی داشتند و هیچیک از آنها نیاز به مراقبت‌های ویژه یا بستری شدن در بیمارستان نداشته‌اند. در این بیانیه آمده است: «هر گونه ادعای خلاف آن نادرست است.»

وزارت امور خارجه بحرین نیز در این ارتباط گفت: «موسسه ملی حقوق بشر و کمیسیون حقوق زندانیان و بازداشت شدگان بازدیدهای غیرمنتظره ای انجام داده‌اند تا اتهامات مربوط به شرایط زندانیان را بررسی کنند.» این وزارتخانه مدعی است: «آن‌ها تعدادی از خواسته‌های برخی از زندانیان را بررسی کردند و گزارش مفصلی را به مقامات مربوطه ارائه کردند.»

در عین حال علاوه بر موضوع بحرین، بیانیه شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس از اقدامات عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کرد.

این شورا تصمیمات شورای عالی شورای همکاری خلیج فارس در چهل و سومین اجلاس خود در دسامبر ۲۰۲۲ را تکرار کرد. در آن زمان درباره روابط با ایران خواسته شده بود که احترام متقابل و حل و فصل اختلافات از راه‌های مسالمت آمیز و گفتگوی مستقیم، به جای استفاده یا تهدید به استفاده از زور، مراعات شود.

شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس همچنین اعلام کرد که ایران نباید از میزان غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای استفاده غیرنظامی و نیاز به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراتر حرکت کند.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت حفظ امنیت دریایی و آبراه‌ها در منطقه و رسیدگی به هر چیزی که ممکن است خطوط کشتیرانی، تجارت بین‌المللی و تأسیسات نفتی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تهدید کند، تأکید شده است.

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران امروز در حالی منتشر شده که همزمان «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «جاسم البدیوی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تاکید بر اهمیت گسترش روابط ایران و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، به سفر اخیر خود به کشورهای حوزه خلیج فارس و ابتکار ارائه شده توسط ایران در این سفر اشاره کرد و گفت ما پیشنهاد تشکیل مجمع گفتگو و همکاری را دادیم. وی گفت، امروز رهبران منطقه بیش از گفتگو به همکاری علاقه نشان می‌دهند، فلذا ابتکار پیشنهادی ایران مورد استقبال قرار گرفت.

امیرعبداللهیان تاکید کرد هرگونه اختلاف نظر در منطقه لازم است از طریق گفتگوهای سازنده دیپلماتیک مورد حل و فصل قرار گیرد.

البدیوی نیز در این دیدار از روند رو به توسعه روابط میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس استقبال و اظهار خرسندی کرد و گفت منطقه خلیج فارس منطقه مهمی است و خوشبختانه در فضای جدید زمینه برای همکاری‌های هرچه بیشتر میان کشورهای منطقه وجود دارد.

البدیوی گفت، تنش در منطقه به ضرر همه طرف‌های منطقه است و ما از اهتمام ایران برای ارتقای سطح همکاری‌ها در منطقه استقبال می‌کنیم.
وی افزود لازم است بر تلاش‌های خود برای افزایش گفتگوها و ارائه ابتکارات در مسیر تقویت همکاری‌های مشترک بیفزاییم.

در این دیدار برخی موضوعات مورد اهتمام منطقه‌ای در چارچوب ایجاد فضای سازنده توأم با افزایش همکاری‌ها متناسب با شرایط و نیازهای جدید منطقه مورد تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان همچنین از البدیوی جهت سفر به ایران دعوت کرد که این دعوت مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت.

کد خبر 5891456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha